چگونه در درس زبان عمومی کنکور دکتری مسلط شویم؟

چگونه در درس زبان عمومی کنکور دکتری مسلط شویم؟

درس زبان عمومی کنکور دکتری را چطور بخوانیم؟

مقدمه

هدف از نگارش این مقاله ایجاد آمادگی برای درس "زبان عمومی کنکور دکتری" در داوطلبان کنکور دکتری می باشد.

همین طور که میدانید برای درس زبان عمومی منابع متعددی وجود دارد؛ با این حال بسیاری از داوطلبان نمیدانند باید از چه منبع و یا منابعی استفاده نمایند. در این مورد به طور کامل منابع بسیار خوب معرفی خواهند شد اما قبل از هر چیز باید گفت که یک داوطلب کنکور دکتری برای شروع خواندن درس زبان باید از خود آزمون تعیین سطح بگیرد و سطح خودش را بسنجد؛ به طور مثال سؤال هایی از گرامر، واژگان مقطع دبیرستان و کنکور های ارشد و دکتری سال های اخیر انتخاب نمایید و پاسخ دهید و سطح خود را بیابید البته که این ساده ترین راه تشخیص سطح زبان می باشد. ما در این مقاله ضمن معرفی هر بخش از سؤالات زبان عمومی کنکور دکتری و چگونگی مطالعه ی آن و پاسخ گویی به سؤالات، نمونه تست هایی از هر بخش جهت آشنایی بیشتر ذکر خواهیم کرد و در پایان مصاحبه ای با رتبه ی 1 کنکور دکتری مهندسی صنایع سال 97 خواهیم داشت تا توصیه ها و پیشنهاد های ایشان را بشنویم. امید است این قسمت ( بخش پایانی: مصاحبه) و این مقاله یاری دهنده ی داوطلبان عزیز قرار گیرد.

معرفی منابع خوب در حوزه ی زبان عمومی دکتری:

مجدداً تکرار میکنم قبل از هرچیز سطح زبان خود را بسنجید و سپس با توجه به سطح خود منابع لازم را تهیه و مطالعه نمایید.

کتاب 504 واژه ویژه

کتاب 1100 واژه ضروری

کتاب کلمات ضروری تافل

زبان عمومی دکتری زیر ذره بین؛هادی جهانشاهی و الناز یوسف زاده- انتشارات نگاه دانش «جامع ترین کتاب موجود در این حوزه»

زبان عمومی زیر ذره بین جلد یک؛ هادی جهانشاهی و الناز یوسف زاده- انتشارات نگاه دانش

زبان عمومی زیر ذره بین جلد سه؛ هادی جهانشاهی و الناز یوسف زاده- انتشارات نگاه دانش

کتاب جامع آزمون زبان انگلیسی دکتری نیمه متمرکز؛ دکتر خیرآبادی- انتشارات خانه فرهنگ

English Grammar Digest

Essential Grammar in Use

Longman Preparation Course for The TOEFL Test

و همچنین توصیه میشود حتماً نمونه سؤال های چندین سال اخیر را به عنوان یک آزمون و با مدت زمان معین از خود بگیرید؛به عبارتی بهتر خود را محک بزنید.

شما میتوانید 25 سری نمونه سؤال زبان عمومی انگلیسی را از سایت ما دانلود نمایید.

کتاب زبان عمومی دکتری زیر ذره بین از اینجا تهیه نمایید.

جلد یک زبان عمومی زیر ذره بین

جلد سه زبان عمومی زیر ذره بین

معرفی بخش های مختلف سؤالات

با نگاه کردن به نمونه سؤالات درخواهید یافت که بخش زبان عمومی کنکور دکتری در چندین سال اخیر شامل 30 تست شده است که شامل 3 بخش : 1- گرامر، 2- واژگان، 3- درک مطلب و یا همان ریدینگ است.

 

بخش اول گرامر:

بر طبق نمونه سؤالات چند سال اخیر می توان گفت سؤالات گرامر زبان عمومی کنکور دکتری خوشبختانه از استاندارد خوبی برخوردار هستند که شامل 8 تست می باشد.

روش مطالعه ی بخش گرامر به عنوان پیشنهاد بنده این است: بعد  از اینکه بر روی گرامر دبیرستان تسلط پیدا کردید هر منبعی را که برای مطالعه انتخاب میکنید ابتدا درسنامه ی آن را مطالعه کنید و نیازی نیست در این مرحله خلاصه برداری و نکته برداری کنید؛ سپس شروع کنید دوره ای تست بزنید انتظار نداشته باشید در دفعات اول پاسخ تست ها را کاملاً درست بزنید سعی کنید حتماً پاسخ تست ها و نکات آن ها را بخوانید تا کاملاً با نکته و نوع سؤالات گرامر آشنا شوید.گرامر به این صورت هست که در حین تست زدن، کاملاً درک خواهید کرد. سه نکته ی کلیدی در نحوه ی مطالعه ی این بخش بسیار حائز اهمیت است: 1. مطالعه و روخوانی مطالب 2. فهم و درک آن ها 3. تست زدن و تمرین بسیار کردن. توصیه می شود روی سرفصل هایی نظیر افعال سببی، شرطی های نوع اول و دوم و سوم، توالی دو فعل و صورت صحیح جمله ی دوم، وارونگی، معلوم و مجهول،عبارات موصولی، صفات مقایسه ای ... تأکید فراوانی بکنید.

نمونه تست بخش گرامر:

 

بخش دوم: واژگان

متأسفانه بخش واژگان از گستردگی و تنوع بسیار بالایی برخوردار است و همانند بخش گرامر از ساختار خاصی برخوردار نیست. هر منبعی را که برای مطالعه انتخاب میکنید به الفبایی بودن و یا درسنامه ی آن توجه نکنید بهتر است در هر صفحه به تعداد تکرارات آن لغت توجه کنید و لغتی که تکرارش از 2 و بیشتر هست را بخوانید. شما برای خودتان برنامه ریزی کنید که هر روز مثلاً 30 لغت بخوانید با هر روشی که خودتان بهتر میدانید. دقت کنید که همراه با خواندن لغت حتماً به مثال های آن توجه کنید چرا که خیلی از لغات در جمله چندین معنا و یا معنا های متفاوتی دارند. بعد از اتمام کامل این مرحله به سراغ تست های کنکور های چند سال اخیر بروید. و مهم ترین قسمت این کار اینجاست: در زمان تست زدن لغاتی که در سؤالات کنکور برایتان آشنا نیستند را پیدا کنید و بخوانید. با استناد به سؤالات کنکور چند سال گذشته می توان گفت این بخش شامل 12 سؤال میباشد.  سعی کنید در خواندن لغت حتماً ریشه،پیشوند و پسوند آن را پیدا کنید و از طریق آن ها لغات را به راحتی میتوانید به خاطر بسپارید و البته با تکرار و تمرین. می توان گفت بسیاری از گزینه های سؤالات واژگان، عیناً در جلد اول کتاب زبان عمومی زیر ذره‌بین انتشارات نگاه دانش، مرجع واژگانی واژگان کنکور ارشد و دکتری، موجود است چرا که کامل ترین کتاب در این حوزه می باشد. نکته ای که در اینجا بسیار مهم است آن است که خودتان را موظف نکنید که تمام لغات کتابی که در دسترس دارید و یا لغات سؤالات کنکور سال های گذشته ظرف مدت چند روز فقط چند روز یاد بگیرید.توصیه می شود افرادی که سطح زبان متوسطی دارند مترادف لغات را هم بخوانند.

نمونه تست بخش واژگان:

 

بخش سوم: درک مطلب

بر طبق نمونه سؤالات سال های گذشته می توان گفت این بخش شامل 10 سؤال می باشد. برای پاسخ گویی به این بحش بهتر است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

1. قبل از خواندن متن ابتدا سؤالات آن را بخوانید تا متوجه شوید به کدام قسمت متن باید توجه و تمرکز بیشتری بکنید.

 

2. در این بخش فقط و فقط باید به متن تکیه کنید و به هیچ عنوان نباید به دانش خود برای پاسخ گویی به سؤالات بخش درک مطلب توجه کنید. به عبارتی بهتر تمامی اطلاعات مورد نیاز؛ در آن متن گنجانده شده است.

3.بخش هایی از متن که مربوط به سؤالات می باشد را مشخص کنید.

 

 

این بخش به طور معمول از چند نوع سؤال تشکیل میشود که با هم به چند مورد از آن ها می پردازیم.

 

1-  نوع اول: ایده ی اصلی (Main Idea)

    هرگاه سؤال از ایده ی اصلی و یا بهترین عنوان متن پرسیده میشود؛برای پاسخگویی باید به موضوع کلی متن توجه کنید.

معمولا باید در اوایل و اواخر متن ها (اولین جمله ی هر پاراگراف) به دنبال جواب سؤالات ایده ی اصلی باشید. بهتر است جملات ابتدایی و انتهایی آن ها را چندین بار بخوانید تا حداقل یک دید کلی نسب به متن پیدا کنید.

2- نوع دوم: حدس معنا (Guessing)

در این نوع سؤالات، معنای یک کلمه در درون متن (دقت فرمایید، میگویم درون متن) پرسیده میشود.

بهتر است جمله ی ماقبل و ما بعد کلمه ی مشخص شده را نیز بخوانید تا به درک بهتری از معنای آن کلمه برسید.

3- نوع سوم: ارجاع (Reference)

غالباً در این گونه سؤالات از مرجع یک ضمیر پرسیده می شود، این مرجع معمولاً نزدیک ترین اسم قبل از ضمیر مورد نظر است.
توجه داشته باشید که حتماً باید جمله ی ماقبل ضمیر مشخص شده با دقت خوانده شود.


توصیه های کلی از آقای دکتر جهانشاهی

1.    برای جواب گویی به سؤالات بخش درک مطلب بهتر است ابتدا دو جمله ی اول هر پاراگراف را بخوانید سپس به سراغ سؤال ها بروید؛ و بعد برای پاسخگویی به آن ها به متن برگردید.

2.    در روز های آخر حتماً اگر تا به حال تست های سال های اخیر و گروه های مختلف را نزده اید؛ بزنید و یا حتماً تست هایی که نکته دار هستند را مرور کنید. مبحث و کلمه ی جدیدی نخوانید بهتر است مباحث قبلی را مرور کنید.

 

همراه ما باشید با توصیه ها و پیشنهاد های رتبه ی 1 کنکور دکتری مهندسی صنایع سال 97

آقای نیما پورمحمدرضا- کارشناس ارشد بهینه سازی سیستم های دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف

منابعی که آقای پورمحمدرضا برای درس زبان عمومی استفاده کردند و پیشنهاد میکنند؛ عبارتند از: برای بخش گرامر از کتاب زیر ذره بین آقای جهانشاهی استفاده کردند، برای بخش واژگان از جلد یک زیر ذره بین و هم چنین اپلیکیشن ممرایز استفاده کردند، و برای بخش درک مطلب هم چندین نمونه سؤال سال های قبل را تمرین کردند.

نیما پورمحمدرضا گفت: از زمانی که برای خواندن زبان کنکور شروع کردم سعی کردم هرشب واژگان را میخواندم و 10 الی 30 تست واژگان میزدم. طبق توصیه های ایشان میتوان گفت چون تست های بخش واژگان از گستردگی و تنوع بسیار زیادی برخوردار است بی شک داوطلبین باید وقت زیادی برای مطالعه و تست زدن و تمرین آن بکنند و بهتر است هرشب این بخش را مطالعه داشته باشند و برای تست های بخش گرامر هم همانطور که پیش تر ذکر شد چون روتین می باشد وقت زیادی برای مطالعه ی آن نیاز نیست و می توان در مدت زمان کم نتیجه ی خوبی گرفت و چون متون درک مطلب کنکور عمومی هستند همین که چندین دوره نمونه سوالات را بخوانید ممکن است کفایت کند.

سؤالی که بعضی از داوطلبین کنکور دکتری درگیر آن هستند: آیا کنار گذاشتن این درس امری منطقی ست؟ بعضی از افراد در درس زبان اصلا قوی نیستند و همیشه در هر مقطعی ازآن فرار میکردند حال میخواهند وقتی برای مطالعه ی زبان نگذارند و به بقیه ی دروس اختصاص دهند؛ جواب آقای پورمحمدرضا را با هم بخوانیم: من خودم وقتی شروع کردم سطح زبانم برای کنکور خوب نبود. کنکور ارشد ۲۳% زده بودم و پایین ترین درصدم بود. ولی کنکور دکتری چون تعداد سؤالات کمتر است و همچنین گاهی به علت استاندارد نبودن سؤالات تخصصی اهمیت زبان حتی با اینکه ضریبش یک است، بالاست . پس به نظرم رها نکنند و حداقل با آمادگی کامل به دو بخش سرجلسه بروند.  نه این درس کلا صفر زدن هر درسی اشتباه است. چون ممکن است درسی که برای آن خیلی وقت گذاشتید به شدت سخت یا خیلی آسان باشد.

مزایای شرکت در کلاس های زبان عمومی

خیلی از داوطلبان کنکور چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری از درس زبان فراری هستند و برای کنکور این درس و یا حتی بخشی از آن را که گمان میبرند در آن ضعیف هستند به طور کلی کنار میگذارند و سعی در تقویت این مهارت نمیکنند برای همین تا میتوانند از آن دوری میکنند اما خوب است بدانید که در یک مقطعی باید ترس تان را کنار بگذارید. بی شک شرکت درکلاس های کنکوری زبان برای این دسته از داوطلبان اکیداً توصیه میشود چرا که به نحوه ی مطالعه و تست زدن جهت میدهد و پاسخ گویی به سؤالات را با نکته آموزش خواهید دید. در این کلاس ها برای هر بخش (واژگان،گرامر و درک مطلب) چگونگی پاسخ گویی شان گفته میشود و علاوه بر این به رفع اشکال، تمرین و تست بیشتر پرداخته می شود.

نویسنده: زهرا حاجی جعفری

تنظیم: توسط تیم تولید محتوای موسسه ی پژوهش

منابع:  

کتاب زبان عمومی آزمون دکتری

  GeneralEnglish.ir

            pazhuhesh.org

            Iedep.com

 

آدرس: ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر؛ جنب سینما قدس، کوچه مینو؛ پلاک 132؛ موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش

تلفن تماس : 88933620 - 86741
آآدرس ایمیل : info@pazhuhesh.org
نام :
تلفن :
ایمیل :
پیام :
© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش می باشد .