آقای نوید پژنگ-رتبه 2 MBA

رياضيات عمومي 1و/2

زبان فارسي

نظريه هاي عمومي مديريت

دانش مسائل روزدرزمينه مديريت موسسات توليد

استعدادوامادگي تحصيلي ويژه رشته مديريت

زبان تخصصي /انگليسي

زبان عمومي وتخصصي /انگليسي /

83/33

سفید

سفید

سفید

76/67

89/33

سفيد

 

 

 1.     با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید و بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید؟

نوید پژنگ هستم. متولد 1369 تهران. سال 1387 در کنکور ریاضی فیزیک شرکت کردم  و با کسب رتبه 185، رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیلاتم انتخاب کردم.

2.       در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود؟

پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی، صرفا به خاطر اینکه از مباحث الکترونیکی در فیزیک سال سوم دبیرستان خوشم نمیومد رشته مهندسی مکانیک رو بدون هیچ شناخت اولیه ای انتخاب کردم و وارد دانشگاه شریف شدم. بعد از گذشت یکی دو ترم احساس کردم که قرابتی با دروس مهندسی ندارم ولی فکر کردم شاید طی ترم های آینده و مواجهه با دروس تخصصی تر به مفاهیم مهندسی علاقه مند بشم. ولی هر چه جلو تر می رفتیم، فاصله بیشتری با مهندسی مکانیک پیدا می کردم. همین عدم علاقه هم باعث شد که وقتی کافی به درس ها اختصاص ندم و به همین خاطر معدل دوره لیسانسم معدل پایینی بود و این دوره را با معدل 14.35 پشت سر گذاشتم.

ترم ششم دانشگاه بودم که بر مبنای همون بی علاقگی به مکانیک، تصمیم گرفتم تغییر رشته بدم به مهندسی صنایع. ولی اون زمان ریسک پذیری لازم برای انجام این کار رو نداشتم تا این که از جانب یکی از اقوام با رشته MBA به طور خیلی خلاصه آشنا شدم. بعد از اون خودم درباره این رشته پرس و جو های مختصری انجام دادم و حس کردم که رشته ی خویبه. به همین خاطر ترم هفتم درس مبانی اقتصاد دکتر نیلی رو از دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف انتخاب کردم و بدون تردید، اون چیزی که تو کلاس ایشون تجربه کردم رو تو هیچ کلاسی از کلاس های دانشکده مکانیک تجربه نکردم. جو کلاس بسیار پویا بود و مباحثی هم که مطرح میشد به نظرم بسیار شیرین و در عین حال کاربردی اومد. بعد از اون یه جلسه مشاوره از دکتر نیلی گرفتم و عزمم برای تغییر رشته جزم شد.

در ابتدا بین رشته هایی مثل اقتصاد، مدیریت بازرگانی، حسابداری و MBA مردد بودم ولی پس از مشاوره با آقای عرفانیان، تصمیم گرفتم که برای کنکور MBA سرمایه گذاری کنم.

3.    از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

 

با توجه به اینکه من مطالعه برای کنکور رو از تابستان و همگام با کلاس ها شروع کردم، در کل پروسه کنکور، خیلی دوران پر فشاری رو تجربه نکردم و نیازی به مطالعه تعداد ساعات زیاد در روز نداشتم.

در تمامی این دوران هم حجم اصلی کارم بر روی ریاضی و GMAT متمرکز بود.

اسفند و فروردین


اردیبهشت و خرداد

 

تیر و مرداد

4

شهریور و مهر

6

آبان و آذر

4.5

دی و بهمن

4.5

 

4.     در مورد تفاوتی که کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم دارند برامون بگید؟ و به نظر شما این تفاوت در کدام بخش این دو کنکور است؟

حجم کار و میزان تلاش و در کل مدت زمانی که باید برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد صرف شود، تقریبا نصف زمانی است که برای نتیجه گرفتن در کنکور کارشناسی لازم است. ولی با توجه به این که اکثر داوطلبان ارشد (از جمله خودم) در دوران دانشگاه به طور مستمر مطالعات درسی ندارند، در ابتدا تصور این که برای کنکور باید به طور مثال روزی 5 ساعت وقت گذاشت، دشوار است و عادت کردن به مطاله پیوسته در دوران کنکور ارشد بسیار سخت تر است.

در کل جو رقابتی حاکم بر فضای کنکور کارشناسی در کنکور ارشد بسیار کم رنگ تر است و داوطلب می تواند صرفا با تکیه بر تلاش شخصی و انتخاب مسیر درست، از کسب نتیجه دلخواهش مطمین باشد.

 

5.    آیا شما در کلاس‌های پژوهش شرکت کردید و در صورت شرکت آیا با کلاس‌ها همگام بودید؟ به نظر شما تأثیر کلاس‌ها در موفقیت شما تا چه حد بود؟

بله. در کلاس های ریاضی استاد آقاسی و GMAT استاد عرفانیان در دوره تابستان شرکت کردم. انگیزه اصلی ام از شرکت در این کلاس ها این بود که در تابستان محرکی وجود داشته باشد که خودم را به درس خواندن وفق دهم ولی در طول دوره کلاس ها از کیفیت تدریس اساتید آگاه شدم و سعی کردم تا حد ممکن خودم را با برنامه های پیشنهادی از سوی اساتید هماهنگ کنم.

در کل برایند شرکت در کلاس ها برای بنده این بود که دیگر نیازی به یاد گرفتن مطالب در منزل نداشتم و لازم نبود تعداد ساعات بیشتری برای مطالعه صرف کنم و وقتم را به مرور و تسلط بر مطالب میگذراندم.

 

6.       توی کنکور امسال چقدر مطالعه داشتی که تونستی رتبه  2 بیاری؟

در کل شرایط هر فرد با توجه به ویژگی های شخصیتی و فیزیولوژیکی و خانوادگی متفاوت است. ولی برای این که یک معیار حدودی برای داوطلبان وجود داشته باشد عرض میکنم که من حدود 800 ساعت مطالعه در منزل شامل یادگیری مطالب و تست زنی و ... داشتم و 165 ساعت در کلاس های ریاضی و GMAT و 36 ساعت در آزمون ها وقت گذاشتم.

در مجموع هم فکر میکنم  1000 ساعت برای کنکور شامل کلاس و آزمون برای نتیجه گیری مناسب است. البته بدیهی است که تمرکز فرد هنگام مطاله بسیار تاثیر گذار است و مسلما هر چه میزان تلاش بیشتر باشد نتیجه کسب شده بهتر.

 

7.    در آزمون‌ها چه طور؟ به نظر شما سطح سوالات، طراحی اساتید تا چه حد شبیه به کنکور ارشد بود؟ در مورد رقابت این آزمون‌ها چی می تونید بگید؟ آیا رقبای اصلی تون رو در این آزمون‌ها دیدید و کلا نتایج و روند شما به نتایج کنکور شبیه بود؟

بدون شک مهم ترین ویژگی آزمون های پژوهش کیفیت بالای سوالات طرح شده توسط اساتید است که مشابهت زیادی با سوالات کنکور داشت به طوری که در درس زبان حدود 30 سوال به اصطلاح کپی-پیست شده از سوالات آزمون بود.

من به تمامی داوطلبان توصیه میکنم گول تبلیغات گسترده سایر موسسات و نخورند و این که کیفیت از دست ندهند.

 

8.      برنامه شخصی شما آیا با آزمون‌ها هماهنگ بود و لزومی در این کار می‌بینید؟

در درس GMAT کاملا مو به مو با برنامه آزمون ها هماهنگ بودم و برای هر آزمون صرفا مطالب موجود در بودجه بندی آزمون را مطالعه می کردم. ولی در درس ریاضی همیشه تمام مطالب را با تمرکز بر مطالب آزمون مطالعه می کردم.

 

9.    نحوه تست زدن شما به چه صورت بود؟ در واقع منظورم اینه که چه نسبت درس میخوندید و چه نسبت تست می­زدین؟ و آیا روش خاصی برای تست زدن داشتید؟

شما اول باید مطالب رو کاملا یاد بگیری و بعدش بروی سراغ تست زدن و در خلال تست زدن به هر ایراد و اشکالی که برخورد کردی، نسبت به رفعش اقدام کنی. من در دوره تابستان به یاد گیری درس ها پرداختم در دوره 45 روزه اول مهر تا 15 آبان به مرور دروس پرداختم و از 15 آبان تست زدن مخصوصا در درس ریاضی را شروع کردم. برای ریاضی هم 30 تست انتخاب می کردم و در طی زمانی حدودا 60 دقیقه آن ها را حل میکردم.

 

 

10.     منابع شما برای کنکور ارشد در درس‌های مختلف چی بود و چه منابعی پیشنهاد می‌کنید برای داوطلبان؟

 

نام درس

منابع

GMAT

کتابGMAT استاد عرفانیان

کتاب 2000 تست استاد عرفانیان

ریاضی عمومی 1و2

دوره چهار جلدی استاد آقاسی

زبان تافل

Essential words for toefl

504 words

 

 

11.   شده بود که از درس خوندن خسته شی یا ناامید از نتیجه گرفتن بشی؟ در این شرایط چی کار می‌کردی و چی بود که تو رو به نتیجه گرفتن امیدوار می‌کرد...؟

همه داوطلبان قطعا در دوره ای خسته یا ناامید می شوند. من هم در ماه آخر واقعا خسته شده بودم و دیگه حوصله مشتق و انتگرال نداشتم. خیلی از دوستان به امور معنوی یا موسیقی یا ورزش برای غلبه به این احساسشون روی می آورند ولی من صرفا به این فکر می کردم که من 6 ماه زحمت کشیده ام و این زحمات نباید هدر بروند و با این فکر مسیرم رو ادامه میدادم.

و به عنوان کسی که این راه رو رفته به همه توصیه میکنم که به هیچ وجه تو این مسیر تو هیچ برهه ای سعی کنید هیج خللی وارد نشه. هر روز حداقل روزی 3 ساعت مطالعه رو تو دستور کار داشته باشید.

 

12.    کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

به طور قطع و یقین میتونم بگم خیر. چون بهترین کلاس ها رو شرکت کرده بودم بهترین کتاب هارو خونده بودم و از بهترین آزمون ها استفاده کرده بودم و بعد از اعلام نتایج و مشاهده این که رتبه 1 رو کسب نکردم تنها چیزی که خودم رو باهاش آروم میکردم این مطلب بود که من تمام توان و تلاشم رو برای کنکور گذاشتم و نتیجه ای که کسب کردم سقف توانم بوده.

 

13.  در دو زمان میخوام بدونم چه رتبه‌ای از خودت متصور بودی؟یکی نزدیک بهمن و قبل از کنکور و یکی هم اسفند و بعد از کنکور؟ کلا از نتیجه راضی هستی یا حس می‌کنی حقی تضییع شده ازت؟

از روز اول که استارت کنکور رو زدم تا روزکنکور و حتی تا روز اعلام نتایج، تصورم فقط رتبه یک بود. ولی به داوطلب های سال های بعد توصیه اکید میکنم ابتدای شروع روند مطالعاتی شون برای خودشون هدف گذاری داشته باشند که مثلا من باید رتبه تک رقمی یا دو رقمی یا ... بیارم ولی بعد از اون دیگه خیلی به اون هدف فکر نکنند و صرفا روی مسیر دستیابی به اون هدف تمرکز کنند.

14.   حالا که نتیجه‌ها اومده و رتبه تون هم خوب شده، منصفانه نظرتون راجع به کنکور امسال چی بود؟ به نظرت در رقابت منصفانه‌ای شرکت داشتی یا نقدی به سوالات و فضای حاکم بر این رشته هست؟ کلا چقدر خودت رو برای یه همچین کنکور آماده کرده بودی؟

به نظر من دروس زبان و GMAT تفاوت قابل ملاحظه ای با سال های پیش نداشتند ولی درس ریاضی به وضوح بسیار سخت تر شده بود سوالات وقت گیر تر بودند و با توجه به این که دفترچه ریاضی و GMAT مشترک است وقتی که داوطلبان برای GMAT داشتند نیز کمتر میشد. ولی در کل به هیچ وجه نمیتوان گفت که فضای رقابت منصفانه نبود. چون شرایط برای همگان یکسان است. البته پیش بینی بنده( که صرفا یک نظر شخصی است) این است که کنکور 93 از کنکور 92 هم سخت تر باشد چون نگاه غالب طراحان سوال در تمامی رشته ها سخت تر کردن سوالات بود.

15.   در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چقدر وقت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

بله. با توجه به این که مطالعات کنکور قسمت خیلی زیادی از زمان روز رو برام نمیگرفت سریال های مورد علاقه ام رو حتما میدیدم و از خوندن رمان هم فروگذار نمیکردم و معمولا آخر هفته ها هم بولینگ بازی می کردم.

16.    چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتت بیشترین تأثیر را داشتن؟

بعد از خدا و خانواده، بدون تردید استاد عرفانیان مهم ترین نقش رو در موفقیت بنده ایفا کردند. از مشاوره های فردیشان که مسیر درست را نشانم دادند تا کلاس های درسی و آزمون ها که همگی برای من پلی ساختند به سمت موفقیت در کنکور

17.   تو بحث ارشد ، اگه به عقب برگردی بازم برای کنکور همین دپارتمان مدیریت پژوهش با این کادر اساتیدرو انتخاب می‌کنی؟

قطعا بله

18.  به عنوان سوال آخر برامون از اون چند ماه (آخر بهمن تا اول اردیبهشت) که احتمالاً هم با کلی فکر و خیال گذشته که چه رتبه‌ای در انتظارمه، بگید؟

در تمام این مدت در فکر رتبه یک بودم و انتظار هیچ رتبه دیگری را نداشتم و روزی که نتایج را دیدم، در ابتدا واقعا ناراحت شدم ولی با فکر اینکه من تمام تلاشم را برای کنکور کرده بودم خودم را آرام کردم.

در پایان هم میخام به تمام داوطلبان کنکور بگم که به تلاشی که می کنن ایمان داشته باشند و این مطلب رو باور کنن که اون تلاشی که برای رسیدن به هدفشون میکنن ارزشمند تر از رسیدن به هدفه. و در نهایت این رو باور داشته باشن که به رغم تمام بدی های موجود قطعا یه روز خوب میاد!

آدرس: ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر؛ جنب سینما قدس، کوچه مینو؛ پلاک 132؛ موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش

تلفن تماس : 88933620 - 86741
آآدرس ایمیل : info@pazhuhesh.org
نام :
تلفن :
ایمیل :
پیام :
© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش می باشد .