آفای محمد فرید - رتبه 21 مدیریت اجرایی

نام و نام خانوادگی : آقای محمد فرید

رتبه : 21 مدیریت اجرایی/ 14 مدیریت شهری

رياضيات عمومي 1و/2

زبان فارسي

نظريه هاي عمومي مديريت

دانش مسائل روزدرزمينه مديريت موسسات توليد

استعدادوامادگي تحصيلي ويژه رشته مديريت

زبان تخصصي /انگليسي

زبان عمومي وتخصصي /انگليسي /

سفید

57/33

68/89

54/44

17/50

8/67

61.11

1.     با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید و بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید؟

ضمن عرض سلام، بنده محمد فرید هستم، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور کرج (ورودی 89) با معدل کل 79/14 .

در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 93 رتبه 21 مدیریت اجرایی و 14 مدیریت شهری رو با درصدهای زیر کسب کردم.

زبان عمومی و تخصصی انگلیسی: 61.11

نظریه های عمومی مدیریت: 68.89

دانش مسائل روز: 54.44

زبان فارسی: 57.33

Gmat: 17.50

معدل موثر: 14.83

 

2.       در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود؟

 

به طور کلی باید اعتراف کنم مقطع کارشناسی من به 2 وهله ی کاملا متفاوت تقسیم می شد.

در وهله ی اول داوطلبی حداقل گرا رو تجسم کنید که به هر دلیلی در کنکور سراسری شرکت نکرد. در اون مقطع به این نتیجه رسیدم که باید انرژیم رو مدیریت کنم و آزمون فراگیر پیام نور و تحصیل در این دانشگاه به نظرم گزینه ی مناسب و عاقلانه ای بود.

اما شاید نقطه ی عطف زندگی من سال 90 و اتفاقاتش بود، سالی که آبستن حوادث بسیاری بود که مسیر زندگیم رو تغییر داد.

یک ترم مرخصی تحصیلی، انجام اختیاری خدمت مقدس سربازی و تراژدی تلخی که بدسلیقگی روزگار به زندگیم تحمیل کرد، 2 راه رو پیش روم قرار داد: تسلیم یا تغییر...

وارد شدن به جزئیات قطعا از موضوع بحث خارج بوده و منظور بنده از بازگو کردن این مباحث صرفا اشاره به این نکته است که داوطلبانی که به هر دلیلی مشکلات خاص زندگی شخصیشون رو مانع موفقیت و تلاش می دونن با نگاهی جدید به زندگی از تهدیدها فرصت بسازند لزوما بهترین واکنش به دهن کجی های روزگار تسلیم شدن نیست.

فلسفه ی همیشگی زندگیم میگه:

 

"اگه روزگار یکی ازت گرفت  باید بایستی و 1000 برابرش رو پس بگیری."

 

برای منی که 70 واحد رو به سبک یه ماشین واحد پاس کنی (کیفیت فدای کمیت) گذرونده بودم چند ترم باقیمانده اندک مجالی بود برای صرفا بهبود نسبی معدل که با توجه به وزن اون 70 واحد قبل از خدمت تا حدودی شاید دیر بود و معدل کل فارغ التحصیلیم به 15  هم نرسید.

 

3.    از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

اسفند و فروردین

-

اردیبهشت و خرداد

اواخر خرداد- شروع مطالعه ی زبان- روزی 2 ساعت

تیر و مرداد

کلاسهای موسسه پژوهش-روزی 2 ساعت

شهریور و مهر

  کلاسهای موسسه پژوهش-روزی 3-4 ساعت

-آبان و آذر

کلاسها و آزمون های آزمایشی- روزی 6-8 ساعت

دی و بهمن

تقریبا مطالعه تمام وقت

 4.     در مورد تفاوتی که کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم دارند برامون بگید؟ و به نظر شما این تفاوت در کدام بخش این دو کنکور است؟

 همونطور که پیشتر هم عرض کردم بنده در کنکور سراسری کارشناسی شرکت نکردم و در اون مقطع سرعت در گذراندن مقطع کارشناسی به عنوان پیش نیاز تحصیلات تکمیلی به نظرم تصمیم عاقلانه تری بود و پشیمون هم نیستم.

در کل به نظرم هنر داوطلب تو مدیریت منابع و زمانبندی مطالعه با توجه به تعدد منابع و ضریب های مواد درسی جلوه گر خواهد بود و از این بابت خیلی تفاوتی بین کنکور کارشناسی و کنکور کارشناسی ارشد نمی بینم.

تفاوت دیگری هم که میشه بهش اشاره کرد شاید هدفمندتر بودن داوطلبان کنکور ارشد باشه، حداقل بخش عمده ای از داوطلبان.

داوطلب تحصیلات تکمیلی بعد از 4 سال تحصیلات عالی باید مسیرشو پیدا کرده باشه و بعید به نظر میرسه صرفا برای خالی نبودن عریضه به میدان رقابت وارد بشه.

 5.    آیا شما در کلاس‌های پژوهش شرکت کردید و در صورت شرکت آیا با کلاس‌ها همگام بودید؟ به نظر شما تأثیر کلاس‌ها در موفقیت شما تا چه حد بود؟

 بله. بنده از محضر اکثریت قریب به اتفاق اساتید گرانقدر موسسه پژوهش استفاده لازم رو بردم و جا داره یه تشکر ویژه داشته باشم از مجموعه قدرتمند و پویای پژوهش که نقش غیر قابل انکاری در رسیدن به ثبات و اطمینان خاطر در مسیر ماراتن پرفراز و نشیب کنکور اجرایی داشت و امیدوارم با عنایت خدا با همین قدرت به کار خودش ادامه بده.

کلاسهای خوب و سطح بالایی مثل:

 زبان عمومی و تخصصی دکتر فرید

تئوری مدیریت 

نکته و تست تئوری استاد آقامیری

کلاس دکتر صرفی برای دانش مسائل روز 

و کلاس ادبیات فارسی استاد علیزاده که به دلیل ضیق وقت چند جلسه ای بیشتر از محضرشون بهره مند نشدم.

همین طور باید تشکر کنم  از استاد بزرگ جناب آقای عرفانیان  که چه به عنوان مدرس جی مت چه به عنوان مشاور کنارمون بودن و شاید بنده نتونستم استفاده لازم رو از کلاس خوب ایشون ببرم.

بدون شک بودن در کنار مجموعه ی قدرتمندی مثل پژوهش با اساتید مجرب و بزرگ این موسسه تاثیر شایانی در این موفقیت نسبی داشته. نسبی رو از این بابت عرض می کنم که هدفگذاری و انتظار شخص خودم از نتیجه ای که مدنظرم بود 20 رتبه با رتبه ای که کسب کردم فاصله داشت!

به نظر شخص بنده هر چند کلاس های آمادگی کنکور تاثیر غیر قابل انکاری دارن و نمیشه اینو انکار کرد، بزرگترین مزیت شرکت در اینگونه کلاس ها تعهد و الزام به رعایت برنامه ی زمانی حداقل به احترام انرژی صرف شده برای چند ماه رفت و آمد برای کلاس ها و آزمون هاست.

شاید یه داوطلب به راحتی بتونه با یه برنامه ی منظم و حساب شده بدون نیاز به هیچ کلاسی یه نتیجه ی خوب بگیره ولی همین بودن در محیطی رقابتی و شبیه سازی رقابتی که در پیش داره، انگیزه و اراده فرد رو برای تحمل یک سال پر فراز و نشیب و رسیدن به مقصد افزایش می ده.

 

6.       توی کنکور امسال چقدر مطالعه داشتی که تونستی رتبه زیر 20 بیاری؟

 

البته همونطور که می دونین رتبه اجرایی بنده 21 شد و به گمانم منظور شما از رتبه ی زیر 20 رتبه ی 14 مدیریت شهری باشه.

شاید از اواخر خرداد استارت زدم ولی علی رغم شرکت در کلاس های پژوهش و مطالعه های جسته و گریخته به جرات می تونم بگم اون مطالعه ای که سرنوشت آزمونم رو رقم بزنه رو از اواخر آذر شروع کردم. علی ای حال ترم آخر کارشناسی هم مشکلات خاص خودش رو داشت. (پروژه و کارورزی و...)

 

7.    در آزمون‌ها چه طور؟ به نظر شما سطح سوالات، طراحی اساتید تا چه حد شبیه به کنکور ارشد بود؟ در مورد رقابت این آزمون‌ها چی می تونید بگید؟ آیا رقبای اصلی تون رو در این آزمون‌ها دیدید و کلا نتایج و روند شما به نتایج کنکور شبیه بود؟

 

همونطور که اشاره کردم آزمون ها سطح بالا و جامعه آماری مناسبی داشت هر چند ناهماهنگی هایی در طراحی سوالات درسی مثل تئوری مدیریت و بعضا تفاوت سبک سوالات با کلاسها آزمون ها رو تا حدودی به حاشیه برد ( که در این مورد به نظر شخص بنده بهتر بود یکی از این 2 عزیز کل کار تئوری مدیریت رو پیش می برد و تداخلی در حیطه ی اختیارات و مسئولیت ها صورت نمی گرفت ولی در هر حال صلاحدید مدیریت مجموعه قابل احترامه و شاید من از زاویه ی دید خودم این طور تشخیص دادم)،ولی در مجموع نتیجه ای که از حضور در 8 مرحله آزمون های آزمایشی پژوهش کسب کردم (به ترتیب رتبه های 3 - 2 - 8 - 14 - 1 - 19 - 24 و 12 ) برای منی که حتی کنکور کارشناسی هم نداده بودم واقعا مفید بود و جا داره از طراحان گرامی سوال و دست اندرکاران برگزاری نظامند آزمون ها تشکر لازم رو داشته باشم.

 رقابت خوبی بود، شاید صدر جدول رتبه های برتر تو این 8 آزمون چندین بار بین فقط چند نفر جا به جا شد.

علی ای حال خوشحالم که با اکثر دوستان رقابت ها رو با رفاقت ها تلفیق کردیم و خود بنده بعد از آزمون آرزوی قلبیم موفقیت رقبای رتبه برتری آزمون های پژوهش بود و دورادور نتایج دوستان رو هم رصد کردم که از همین جا صمیمانه رتبه های خوبشون رو بهشون تبریک میگم.

 

8.      برنامه شخصی شما آیا با آزمون‌ها هماهنگ بود و لزومی در این کار می‌بینید؟

 

میشه گفت فشار واحدهای عملی ترم آخر کارشناسیم باعث این عملکرد سینوسی بود که در کنار رتبه های تک رقمی 1 و 2 و 3 رتبه های نازلی مثل 19 و 24 رو هم تجربه کنم.

شاید همین اهم و مهم کردن و مدیریت انرژی مهمترین برنامه ی من در مسیر تدارک برای کنکور اصلی بود،به هر حال کنکور آزمایشی همونطور که از اسمش پیداست آوردگاهی برای سنجشه و نه اسراف تمرکز و انرژی برای یک هیجان کاذب رقابتی.

 

 

9.    نحوه تست زدن شما به چه صورت بود؟ در واقع منظورم اینه که چه نسبت درس میخوندید و چه نسبت تست می­زدین؟ و آیا روش خاصی برای تست زدن داشتید؟

 

برای من مطالعه منابع متعدد و تمرکز مفهومی روی مباحث درسی مثل تئوری مدیریت اولویت بیشتری نسبت به تست زدن داشت و شاید عملا تست زدن رو از اوایل بهمن ماه شروع کردم.

به جرات می تونم بگم از بین مواد آزمون تمرکز من در طول 8 ماه مطالعه فقط روی دروس زبان و تئوری مدیریت بود و شاید اون طور که باید روی سایر دروس زوم نکردم.

برای درس زبان کتاب استاد جهانشاهی و برای تئوری تست های سایت مدیر و مجموعه تست های سایت دکتر پرچ مفید بود و برای جمع بندی بهم کمک زیادی کرد.

 

10.     منابع شما برای کنکور ارشد در درس‌های مختلف چی بود و چه منابعی پیشنهاد می‌کنید برای داوطلبان؟

مدیریت اجرایی

نام درس

منابع

GMAT

کتاب استاد عرفانیان-کتاب دکتر صداقت

تئوری مدیریت

فلش کارتهای DLM، کتاب مجموعه تست های تئوری با پاسخ تشریحی مرحوم دکتر ونوس و دکتر پرچ، در مورد کتابهای 3 گانه اصلی (رضائیان، الوانی، رابینز) هم که داوطلبان همگی از اهمیتشون مطلع هستند.

در مورد منابع انسانی (سعادت) و تجزیه و تحلیل سیستم (رضائیان) پیشنهاد می کنم به فراخور زمانی که براتون باقی می مونه برای مطالعه یا عدم مطالعه تصمیم بگیرین.

دانش مسائل روز

کتاب بنفش رنگ نگاه دانش  (اشراقی، بهروز، درگاهی)+ جزوه ی خوب دکتر صرفی

زبان فارسی

کتاب استاد علیزاده+ کتاب دکتر زینلی به عنوان مکمل

زبان عمومی

فلش کارتهای DLM+کتاب مجموعه آزمون های زبان عمومی (جهانشاهی)

زبان تخصصی

فلش کارتهای DLM+آزمون ها و جزوه کلاسی دکتر فرید

 

 

11.   شده بود که از درس خوندن خسته شی یا ناامید از نتیجه گرفتن بشی؟ در این شرایط چی کار می‌کردی و چی بود که تو رو به نتیجه گرفتن امیدوار می‌کرد...؟

 

همونطور که گفتم کنکور یه ماراتن پر فراز و نشیبه که نتیجه اون به شدت با روحیه و مسائل روحی روانی همبستگی مثبت داره. قطعا در این مسیر طولانی خستگی و بعضا بی کفایتی مقطعی اجتناب ناپذیره ولی همیشه در ماه های پایانی سرنوشت رتبه های برتر رقم می خوره و باید بار قریب به 1 سال تلاش رو به مقصد رسوند.

من از روزی که تصمیم گرفتم به میدان بیام قطعا هدفم رتبه 1 مدیریت اجرایی بود و لاغیر.

همونطور که پیشتر هم عرض کردم فلسفه ی شخصی من در زندگی اینه که اگه روزگار یکی ازت گرفت  باید بایستی و 1000 برابرش رو پس بگیری.

کنکور و به طور کلی موفقیت در تحصیلات تکمیلی شاید 1 واحد از این 1000 باشه. کوچکتر از اونی که بشه تصورش کرد.

زندگی بدون سقف بلند و جاه طلبی ارزش ادامه نداره، آرمان های بزرگ مستلزم قدمهای بلند و استواره.  پس باید از یه جا شروع می کردم. جایی برای اهمال و کم کاری نبود...

 

12.    کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

 

به طور کلی عادت ندارم حسرت گذشته هامو بخورم و معتقدم یه انسان خود ساخته به اشتباهاتش هم باید به چشم کسب تجربه نگاه کنه. اما اگر قرار باشه توصیه ای داشته باشم به تمام داوطلبان  94 توصیه می کنم یا شاید بهتر باشه بگم که هشدار می دم به هیچ وجه هیچ درسی رو دست کم نگیرید و از برنامه ی مطالعه تون حذف نکنید.
شاید سرنوشت آزمون من رو درصد کابوس وار Gmatرقم زد که با تصمیم اشتباهی که از همون ابتدای مسیر گرفتم مبنی بر کنار گذاشتن بخش کمیتی و ریاضیاتی  Gmat این سقوط آزاد رو تجربه کردم و رتبه مدنظرم رو از دست دادم.

13.  در دو زمان میخوام بدونم چه رتبه‌ای از خودت متصور بودی؟یکی نزدیک بهمن و قبل از کنکور و یکی هم اسفند و بعد از کنکور؟ کلا از نتیجه راضی هستی یا حس می‌کنی حقی تضییع شده ازت؟

 

قطعا به چیزی جز رتبه 1 فکر نمی کردم و شاید شوک Gmat تمام معادلاتم رو بهم ریخت.هنوز معتقدم با درصدهای چنین نزدیک به میانگین پذیرفتن رتبه 21 در واقع یه حقیقت تلخه تا یه دستاورد.

 بعد از آزمون رتبه ای بین 12-30 رو پیش بینی می کردم که شاید بشه گفت عدد 16 رو محتمل تر می دونستم. اما به هر حال رتبه تک رقمی روزی من نبود و حتما مصلحتی در کار بوده:

 الخیر فی ما وقع

 

14.   حالا که نتیجه‌ها اومده و رتبه تون هم خوب شده، منصفانه نظرتون راجع به کنکور امسال چی بود؟ به نظرت در رقابت منصفانه‌ای شرکت داشتی یا نقدی به سوالات و فضای حاکم بر این رشته هست؟ کلا چقدر خودت رو برای یه همچین کنکور آماده کرده بودی؟

 

کنکور امسال اجرایی شاید از تاریخی ترین و جنجالی ترین آزمون های سازمان سنجش بود و نیازی نیست من اتفاقاتی رو که افتاد بازگو کنم. (تعویق 1 هفته ای به علت شرایط جوی، داستان تایم های اضافه و زمزمه های تغییر رتبه ها)

ولی به هر حال کنکور اجرایی رقابت آسونی نیست که بشه با اتفاقات در اون نتیجه گرفت و من فکر می کنم شاید یکی از مشکل ترین و داغ ترین رقابت ها تو کنکور اجرایی و تقابل بچه های فنی مهندسی و مدیریتی رقم می خوره.

قاعدتا این کنکور فرسایشی مستلزم اینه که داوطلب تا بنه دندان مسلح به میدان بیاد و اگر آمادگی داوطلب در سطح مطلوبی نباشه به نظرم بر خلاف کنکور 1142 نمیشه به کسب موفقیت نسبی امیدوار بود.

در مورد مواد آزمون هم به نظرم دانش مسائل روز مثل همیشه نیاز مبرمی به بازبینی و اصلاح ساختاری داره و می تونه با کمی تغییرات جایگاه تعریف شده تر و منطقی تری در آزمون مدیریت اجرایی و شهری داشته باشه.

 

15.   در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چقدر وقت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

صد در صد همینطوره، به نظرم برای موفقیتی که به قیمت افراط و خودآزاری به دست بیاد بهتره از عنوان جنون استفاده کرد. شاید یکی از بزرگترین دغدغه های من همین بود که برای کسب یه نتیجه ی خوب گرفتار حرص و طمع مطالعه نشم که به نظرم باعث بریدن داوطلب در ماه های پایانی میشه. شاید موازی با مطالعه روزانه هر روز ساعاتی رو به تماشای فیلم، فوتبال و بعضا حتی رفتن به استادیوم و... می کردم و بحث تارک دنیا شدن و این حرفها نبود!

 

16.    چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتت بیشترین تأثیر را داشتن؟

 

قاعدتا دعای خیر پدر و مادر و دلگرمی هاشون همیشه در پس موفقیت های هر کسی حرف اول و آخر رو می زنه.

تحمل حکومت نظامی یه کنکوری و سعه ی صدر و حمایت های پدر و مادرم لطفی بود که شامل حال من شد و امیدوارم خدا سایه ی پدر و مادر رو از سر هیچ بنده ای دریغ نکنه.

اما در اینجا می خوام جدای از رابطه ی استاد-شاگردی یه تشکر ویزه هم داشته باشم از عموی عزیزم دکتر فرید که این باور رو به من القا کرد و از کسی که سودای شرکت در کنکور رو هم در سر نداشت با یه تلنگر یه داوطلب سرسخت مدعی رتبه های برتر ساخت.

مشورت ها و راهنمایی های ایشون از قبل از کنکور تا همین امروز برای من موهبتی بوده و من بی شک خودم رو مدیون کمک های برادرانه ایشون می دونم.

 

17.   تو بحث ارشد ، اگه به عقب برگردی بازم برای کنکور همین دپارتمان مدیریت پژوهش با این کادر اساتیدرو انتخاب می‌کنی؟

 

من در پژوهش به همه ی اون چه که می خواستم رسیدم و به جز اندکی تفاوت سلیقه که پیشتر بهش اشاره شد چیزی به جز سطح بالای فنی و علمی از اساتید دپارتمان ندیدم. در ادامه هم برای این مجموعه ی موفق آرزوی توفیقات روزافزون می کنم.

 

18.  به عنوان سوال آخر برامون از اون چند ماه (آخر بهمن تا اول اردیبهشت) که احتمالاً هم با کلی فکر و خیال گذشته که چه رتبه‌ای در انتظارمه، بگید؟

 

اتفاقا بارها این سوال رو در ذهن مرور می کردم که عزیزانمون در سازمان سنجش دقیقا در این چند ماه چیکار می کنن؟!

از هر زاویه ای که به قضیه نگاه می کنی با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود  اعلام نتایج می تونه خیلی زودتر از پروسه فعلی صورت بگیره و یحتمل این مورد هم مثل خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس تبصره های خاص خودش رو داره و ما بی خبریم!

علی ای حال هر چه بود گذشت و اون  انتظار جانکاه هم به پایان رسید!

 

در پایان سخنی دارم با داوطلبان محترم مدیریت اجرایی 94:

باور کنید که رتبه های برتر حق شماست و هیچکس رتبه برتر به دنیا نیومده. مطمئن باشید همه ی شما توانایی بالقوه ای دارین که اگه بالفعل دربیاد نتایج شگفت آوری رو در زندگیتون لمس خواهید کرد.

امروز نوبت شماست!

روی پاتون بایستید و خودتون نقطه ی عطف زندگیتون رو رقم بزنید.

آینده کتابی است که امروز می نویسی!

با تشکر بابت فرصتی که در اختیار بنده قرار دادین.

 

 

آدرس: ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر؛ جنب سینما قدس، کوچه مینو؛ پلاک 132؛ موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش

تلفن تماس : 88933620 - 86741
آآدرس ایمیل : info@pazhuhesh.org
نام :
تلفن :
ایمیل :
پیام :
© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش می باشد .