پیشنهاد تاثیر نمره آزمون کتبی در کنکور دکتری/ سهمیه های آزمون دکتری   90/11/26

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: پیشنهاد سازمان سنجش برای تاثیر نمره آزمون کتبی در کنکور نیمه متمرکز دکتری ۹۱ در اختیار وزیر علوم، قرار دارد و تا پایان هفته تصمیم گیری در این زمینه به اطلاع داوطلبان آزمون دکتری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدحسین سرورالدین امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری در سال ۹۰ به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های سازمان سنجش در سال ۹۰ گفت: با وجود اینکه قبل از برگزاری این آزمون، دانشگاهها و داوطلبان درباره آن ابهام داشتند اما پس از برگزاری آزمون اکثریت از آن راضی بودند و نگرانی هایی که داشتند برطرف شد.

تحقق ۶۰ درصدی ظرفیت مورد نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دکتری

وی افزود: از سوی دیگر پس از برگزاری آزمون، مرحله تکمیل ظرفیت هم برای آزمون دکتری اعلام شد که اگر چه نتوانستیم طبق مصوبه شورا مجموع پذیرش را از ۵ هزار نفر به ۱۰ هزار نفر برسانیم اما توانستیم ۶۰ درصد میزان مورد نظر را محقق کنیم و ظرفیت را افزایش دهیم.

سرورالدین یادآور شد: با توجه به افزایش ظرفیت از سوی دانشگاهها، انتظار داریم که دولت هم بتواند قولهایی را که برای این موضوع داده عملی کند و بودجه تجهیزات و امکانات در اختیار دانشگاهها قرار گیرد.

رشد ۳۵ درصدی شرکت کنندگان در آزمون نیمه متمرکز دکتری

وی با اشاره به رشد ۳۵ درصدی شرکت کنندگان در آزمون نیمه متمرکز دکتری در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ گفت: سال گذشته ۱۳۱ هزار نفر در دکتری شرکت کردند که این تعداد در سال ۹۱ به ۱۷۹ هزار نفر رسیده است که ۳۵ درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس سازمان سنجش از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری سال ۹۰ در پایان هفته جاری خبر داد و گفت: بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در این مرحله از آزمون پذیرفته می شوند که با احتساب ۴ هزار و ۷۵۳ نفر که در مرحله شهریورماه پذیرفته شده اند، در مجموع بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۰ پذیرفته شده اند.

تغییر در زمان برگزاری آزمون های عمومی و تخصصی در دکتری

وی با اشاره به ویژگی آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۱ یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آزمون تخصصی تر شده است و در روز ۲۵ فروردین ۹۱ برگزار می شود. در این آزمون درس زبان با ضریب ۲ و درس استعداد تحصیلی با ضریب یک و ۳ تا ۵ درس تخصصی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با ضریب ۴ امتحان گرفته می شود.

وی افزود: آزمون دروس تخصصی در نوبت صبح و آزمون زبان و استعداد تحصیلی در نوبت عصر ۲۵ فروردین برگزار می شود.

سرورالدین خاطرنشان کرد: امسال صحبت هایی مطرح است که وضعیت نمره دهی آزمون از ۸۰ درصد امتیاز نهایی آزمون به علاوه ۲۰ درصد امتیاز معدل، تغییر کند. دلیل نیز این است که چون امتحان تخصصی است، باید وزنی در پذیرش یک دانشجوی دکتری داشته باشد.

وزن مصاحبه دانشگاه نسبت به آزمون کتبی ۲ به ۱ درنظر گرفته شود

وی افزود: پیش از اینکه آزمون دکتری توسط دانشگاهها برگزار می شد، ۷۰ درصد نمره به آزمون کتبی، ۱۰ درصد نمره به معدل و ۲۰ درصد نمره به آزمون شفاهی اختصاص داشت اما سازمان سنجش پیشنهاد داده است که وزن مصاحبه دانشگاه نسبت به آزمون کتبی ۲ به ۱ درنظر گرفته شود. به این معنی که نمره مرحله مصاحبه دانشگاه با ضریب ۲ و نمره مرحله کتبی با ضریب یک درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: این موضوع از سوی سازمان سنجش به وزارت علوم پیشنهاد شده است و امیدواریم تا پایان هفته نهایی شود. البته هر نوع تغییری در این زمینه تا قبل از آزمون به اطلاع داوطلبان می رسد. همچنین در آزمون دکتری سال ۹۱، از این پس کارنامه منتشر می شود و افراد پس از دریافت کارنامه نسبت به نمره ای که اخذ کرده اند می توانند انتخاب رشته کنند.

۳۹٫۵ درصد تعداد داوطلبان آزمون دکتری را زنان تشکیل می دهند

وی با اشاره به میزان رشد تعداد داوطلبان در آزمون نیمه متمرکز دکتری ۹۱ گفت: سال گذشته ۳۷ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می دادند که امسال این تعداد به ۳۹٫۵ درصد تعداد داوطلبان رسیده و تعداد مردان ۶۰٫۵ درصد تعداد داوطلبان را تشکیل می دهد. تعداد کدرشته های آزمون دکتری از ۱۰۸ کد رشته به ۲۸۵ کد رشته افزایش یافته است.

چیزی به عنوان سهمیه مدیران در آزمون دکتری نداریم

سرورالدین همچنین در پاسخ به سئوالی درباره وجود سهمیه مدیران در آزمون دکتری گفت: چیزی به عنوان سهمیه مدیران نداریم و سهمیه ها فقط با تصویب مجلس شورای اسلامی مصوب می شود. سال گذشته حتی سهمیه ۱۰درصدی کارشناسان آموزشی دانشگاهها هم لغو شد.

وی اضافه کرد: در آزمون دکتری، سهمیه رزمندگان ۲۰ درصد، سهمیه مربیان ۳۰ درصد و سهمیه آزاد ۵۰ درصد، در آزمون کارشناسی ارشد نیز سهمیه رزمندگان ۲۰ درصد و سهمیه آزاد ۸۰ درصد است. البته این به این معنی نیست که تمامی سهمیه رزمندگان تکمیل می شود بلکه همواره به ۵ درصد هم نرسیده است. افراد دارای سهمیه باید ۸۰ درصد نمره آخرین نفر را بیاورند.

هر کس رتبه اول را کسب کرده و پذیرفته نشده به شخص من مراجعه کند

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این گلایه برخی داوطلبان کنکور دکتری، گفت: هر کس رتبه اول را کسب کرده و پذیرفته نشده به شخص من مراجعه کند تا او را به دانشگاه معرفی کنم. دانشگاهها در آزمون دکتری تا حدود زیادی اختیارات خود را از دست دادند اما با این حال موارد محدودی بوده که افراد فکر می کنند که خلاف عدالت بوده که می توانند به سازمان سنجش مراجعه کنند.

وی در ادامه درباره مشکلات اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری گفت: اینکه چرا ناگهان برای افزایش ظرفیت دکتری تصمیم گرفته شد را از من نباید بپرسید. اما معتقدم افرادی که تصمیم گرفتند خیرخواه بوده اند و اصل این تصمیم به این موضوع برمی گردد که جوانان کشور نیازمند ظرفیت برای ادامه تحصیل هستند.

وی درباره گلایه داوطلبان در خصوص روند تکمیل ظرفیت نیز گفت: روند تکمیل ظرفیت آزمون دکتری همچون یک آزمون جداگانه درنظر گرفته شد چرا که هر گونه تغییر تمامی نظام پذیرش در دوره دکتری را برهم می زد.

افزایش ۵ برابری ظرفیت پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد در ۶ سال اخیر

رئیس سازمان سنجش همچنین با اشاره به افزایش ۵ برابری ظرفیت پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد، گفت: از سال ۸۴ تا سال ۹۰، ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ۵ برابر شده است به طوریکه در سال ۸۴، ۱۳ هزار و ۱۰۰ نفر و در سال ۹۰، ۷۳ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شده اند.

 
آدرس: ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر؛ جنب سینما قدس، کوچه مینو؛ پلاک 132؛ موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش

تلفن تماس : 88933620 - 86741
آآدرس ایمیل : info@pazhuhesh.org
نام :
تلفن :
ایمیل :
پیام :
© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش می باشد .